Návrh riešenia záujmov obrany štátu

V obci sa nenachádzajú zariadenia , ktoré by svojim charakterom súviseli s obranou štátu.

Návrh riešenia požiarnej ochrany

Požiarna ochrana má v obci zastúpenie v 20 člennom dobrovoľnom požiarnom zbore. Obec má vlastnú požiarnu zbrojnicu. Aktivity požiarneho zboru sa obmedzujú iba na športovospoločenskú činnosť. Do roku 2020 navrhujeme zintenzívniť činnosti dobrovoľného hasičského zboru.

Stálu požiarnu ochranu zabezpečuje hasičský a záchranársky zbor (Námestie Požiarnikov 1) v Žiline na telefónnom čísle 150. Zásahové vozidlá sú schopné v priebehu 15-20 minút po ohlásení požiaru zasahovať na území katastra.

Návrh riešenia ochrany pred povodňami

Hydrologicky katastrálne územie leží v povodí rieky Váh, do ktorej sa vlieva väčší tok Varínka, predstavujúca hydrologickú os územia. V území pravobrežne priberá menší tok z miestnej časti Kubíková. Z vodohospodárskeho hľadiska je riešené katastrálne územie dlhodobo pozitívna oblasť. Suma zrážok v priebehu roka i počas vegetačného obdobiam je vyššia ako potenciálny výpar z územia. Väčšina územia má počas vegetačného obdobia prebytok vlahy 50 – 150 mm, najvyššie polohy katastra až do 400 mm. Z dlhodobých trendov vývoja odtokových koeficientov možno pozorovať percentuálny nárast odtoku v porovnaní s množstvom zrážok. Odtokové koeficienty sa pohybujú v súčasnosti okolo 0,4 – 0,6. Potenciálny výpar v území sa pohybuje ročne v rozmedzí 450 – 600 mm. Režim väčšiny tokov v území je typický stredohorský snehovo – dažďový, s akumuláciou vody s nízkymi stavmi v decembri až februári, vysokou vodnatosťou v marci až máji /maximálnymi stavmi prevažne v apríli/ a nízkymi stavmi v septembri až októbri. Rozkolísanosť odtoku je daná jednak časovým rozdelením vodnatosti podľa mikroklimatických pomerov, jednak podložím, ale aj zmenou kultúr v neprospech krajinnej vegetácie tvoriacej zachytávajúce bariéry. Využívanie krajiny poľnohospodárskou prvovýrobou eliminuje spolu s bohatými lesmi riziko záplav v obci. Okrem toho pravidelné čistenie potoka, údržba zelene a brehov je ďalším faktorom pre bezproblémový odtok zrážok z územia.

 

Opatrenia na ochranu územia pred povodňami:

- kosenie trvalých trávnych porastov nad obcou min . 2x ročne

- čistenie potokov v zastavanej a nezastavanej časti obce od odumretých drevín padnutých   do toku

- spôsob a formu protipovodňových úprav potokov je nutné doriešiť samostatným projektom.

- realizácia protipovodňovej lokálnych zásahov do nivelety toku a primeranú úpravu koryta s maximálnym ohľadom na doprovodnú zeleň. Brehové   úpravy je potrebné zosúladiť s ochranou prírody.

- ťažbu drevnej hmoty nerealizovať nad obcou formou holorubov

- v lokalite Nižné Ohrady realizovať protipovodňové opatrenia pre Q50-100 pre ochranu navrhovanej IBV

Záplavové územia (Q50 ročnej vody) sme vymedzili orientačne na mape v miestach,

ktoré sú kritické voči obytnej zástavbe. Preložka cesty II/583 v úseku zastavaného územia obce bude zároveň plniť funkciu protipovodňovej hrádze na 50 ročnú vodu. Podmienkou je, aby při realizácii projektovej prípravy tejto komunikácie bolo s týmto faktom počítané. Problémy na vodných tokoch sú v súčasnosti nevyspytateľné z dôvodu intenzívnych lokálnych zrážok, ktoré dokážu z bezvýznamného potoka, rigola urobiť dravú rieku. Preto navrhujeme dôsledne dodržiavať horeuvedené opatrenia. Pre prítoky Belianka, priľahlý úsek potoka Nigrob a potoka Račnica ako i priestor lokality. Horné Ohrady navrhujeme spracovať študie protipovodňových opatrení a následne harmonogram postupu pri ich napĺňaní. Pri realizácii protipovodňovej ochrany Varínky bude dôležité skĺbiť záujmy protipovodňovej ochrany s krajinnoekologickým odporúčaním na udržiavanie súčasnej sprievodnej vegetácie toku, monitorovanie, na periodické zmladzovanie, odborne ošetrovanie, prerezávanie vegetácie. V kritických úsekoch navrhujeme realizovať protipovodňové hrádze v primeranej vzdialenosti od toku, čím sa zväčší kapacita koryta. Podmienkou však je udržiavanie dobrého zdravotného stavu sprievodnej brehovej zelene a technického stavu meandrov, aby nedochádzalo počas prívalových dažďov k vyvráteniu stromov do koryta, prehradeniu a zahataniu odtoku, čím by sa mohli vytvárať povodňové vlny s extrémnou silou a nepomohli by ani ochranné hrádze.

 

Návrh riešenia civilnej ochrany

Na území obce Belá sa rieši ukrytie obyvateľstva podľa Analýzy územia republiky z hľadiska možných mimoriadnych udalostí a brannej pohotovosti štátu v územných obvodoch okresov.

K ohrozeniu obyvateľstva obce môže dôjsť v mimoriadnych prípadoch vplyvom živelných

udalostí ako sú prietrž mračien, veterná smršť, alebo mimoriadnych udalostí na ceste II. triedy. V obci sa nenachádzajú prevádzky, ktoré by svojim charakterom vytvárali riziko ohrozenia obyvateľstva v prípade havárie technológie.

Ochranu obyvateľstva navrhujeme:

a) v odolných úkrytoch v objektoch orgánov samosprávy pre 100 % počtu zamestnancov, ktorí budú v prípade vzniku mimoriadnej udalosti zabezpečovať riadenie alebo vykonávanie záchranných lokalizačných a likvidačných prác (umiestniť v navrhovanej dostavbe budovy obecného úradu – suterénna časť)

b) v plynotesných alebo jednoduchých úkrytoch v bytových domoch pre 100 % počtu obyvateľov bytového domu, (komisionálne určené časti bytových domov)

c) v jednoduchých úkrytoch v objektoch individuálnej bytovej výstavby pre 100 % počtu obyvateľov.“(suterény rodinných domov uspôsobené na ochranu)

 

Zákon č. 42/1998 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom Národnej rady Slovenskej republiky zo 4. júla 1996 č. 222/1996 Z.z. a

zákonom zo 7. apríla 1998 č . 117/1998 Z.z. v § 15 určuje pôsobnosť obce v procese ochrany obyvateľstva. Z uvedeného zákona vyplývajú nasledovné povinnosti pre obec, ktoré uvádzame pre názornosť:

1) Obec

a) vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo o postupe pri mimoriadnej udalosti,.

b) koordinuje plnenie úloh v súčinnosti s právnickými osobami, podnikateľmi a s ostatnými fyzickými osobami,

c) riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce, ak nepatria do pôsobnosti orgánov štátnej

správy, právnických osôb alebo podnikateľov na území obce,

d) uskladňuje, ošetruje a zabezpečuje výdaj materiálu civilnej ochrany jednotkám civilnej

ochrany zriadeným obcou a prostriedkov individuálnej ochrany obyvateľstvu obce, pre ktoré

tieto prostriedky nezabezpečujú právnické osoby alebo podnikatelia; prostriedkami

individuálnej ochrany sa rozumejú prostriedky na ochranu dýchacích ciest a očí proti účinkom nebezpečných látok najmä počas vyhlásenia brannej pohotovosti štátu,

e) podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na verejné úkryty a zabezpečuje ich potrebné úpravy,

f) vykonáva hlásnu službu na území obce a poskytuje nevyhnutnú a okamžitú pomoc v núdzi, najmä prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc obyvateľstvu obce a osobám nachádzajúcim sa na území obce,

g) plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu osôb a vytvára základné podmienky na

poskytnutie núdzového ubytovania a stravovania postihnutých a evakuovaných osôb z iných

obcí,

h) vytvára jednotky civilnej ochrany z obyvateľstva obce podľa rozhodnutia 16a ) okresného

úradu a zabezpečuje ich akcieschopnosť ,

i) zabezpečuje a vykonáva prípravu jednotiek civilnej ochrany obce a v spolupráci s

verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním zabezpečuje prípravu obyvateľstva na

sebaochranu a vzájomnú pomoc,

j) vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu a ustanovuje režim života obyvateľstva na území

obce v prípade vzniku mimoriadnej udalosti a neodkladne o tom informuje okresný úrad,

k) vedie evidenciu evakuovaných osôb a zoznamy evakuovaných osôb podliehajúcich brannej povinnosti s uvedením evakuačného miesta odovzdáva príslušnej vojenskej správe,

l) hospodári s pridelenými finančnými prostriedkami na civilnú ochranu,

m) vyžaduje náhradu skutočných výdavkov vynaložených na civilnú ochranu, ktoré sa financujú zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu miestne príslušného okresného úradu.

 

1) Obec je povinná uhrádzať z vlastných zdrojov výdavky spojené s uskladnením materiálu

civilnej ochrany, s prípravou na civilnú ochranu a výdavky spojené s udržiavaním ochranných

stavieb civilnej ochrany. Výdavky nezahŕňajú odmeny pre skladníka, lektora a výdavky na

rekonštrukcie, prestavby ochranných stavieb, periodické revízie, obmeny technického

zariadenia a odstraňovanie následkov ich poškodenia mimoriadnou udalosťou.

Spôsob ochrany obyvateľstva riešiť podľa:

§4 odstavec 3 zákona 42/1994: Pri spracúvaní územného plánu a územného projektu zóny

ich obstarávatelia v spolupráci s ministerstvom vnútra určia rozsah povinnej výstavby

ÚPN -O Belá - Návrh 46

§ 15 odstavec 1 písmeno e) zákona 42/1994: podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby

použiteľné na verejné úkryty a zabezpečuje ich potrebné úpravy,

§ 15 odstavec 1 písmeno f) zákona 42/1994: vykonáva hlásnu službu na území obce a poskytuje nevyhnutnú a okamžitú pomoc v núdzi, najmä prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc obyvateľstvu obce a osobám nachádzajúcim sa na území obce. V súvislosti s civilnou ochranou obyvateľstva navrhujeme, aby každoročne bol komisionálne kontrolovaný stav korýt potokov a prípadné nedostatky, defekty malého rozsahu (padnuté kmene, konáre, odpad a pod.) boli okamžite odstránené. V prípade povolenia stavieb do územia, kde hrozí vybreženie vodných tokov, je potrebné stanovisko správcu toku. V súvislosti s ochranou a prevenciou pred nehodami na cestách je nevyhnutné realizovať kontroly technického stavu cestného telesa a zariadení podieľajúcich sa na bezpečnej premávke všetkých uvedených dopravných koridorov.